Pinea

Administrera Aktivitetsstöd Go

Uppdaterad

Den här instruktionen beskriver hur du som System-, Central- eller Bidragsadmin arbetar med det administrativa stödet för Aktivitetsstöd Go i Interbook. Guiden omfattar inställningar, import och validering av närvarofiler, regelverk samt rapporter.

1. Gör inställningar för Aktivitetsstöd Go

  1. Samarbeta med Explizit vid implementeringen – inställningarna görs tillsammans.
  2. Välj om du vill aktivera följande alternativ:
    • Endast admin hämtar filer via API
    • Filerna ska signeras vid hämtning
  3. Om signering krävs görs det av den som hämtar filerna via knapptryckning.

2. Skapa och hantera regelverk

  1. Gå till Regelverk och regeldefinitioner.
  2. Ange ett nytt regelverk eller kopiera från föregående period.
  3. Fyll i grundregler (t.ex. minsta antal deltagare, åldersgränser, ledarledda krav).
  4. Ställ in ytterligare regler som:
    • Max deltagare

    • Krav på hemkommun

    • Åldersberäkning (kalenderår eller faktisk ålder)

    • Begränsningar per dygn eller verksamhet

  5. Lägg till valideringsregler för:
    • Antal gruppaktiviteter per vecka, år eller period

    • Åldersintervall med min/max deltagande

  6. (Valfritt) Aktivera Använd ersättningsnivåer om RF:s trappade stödmodell ska användas.

3. Importera närvarofiler

Detta steg använder ni som administratör bara om ni valt att ni som admin ska importera filer, eller om ni behöver hjälpa kund.

  1. Gå till funktionen Importera närvaro.
  2. Välj system och period (Idrott Online eller Närvaro Go).
  3. Sök fram tillgängliga filer.
  4. Markera fil(er) och klicka på Importera.
  5. Kontroll sker mot organisationsnummer i kundregistret – eventuella fel visas.

4. Hantera hämtade filer

  1. Gå till Hämtade filer för att se alla importerade filer.
  2. Granska innehåll via funktionen Visa gruppaktiviteter.
  3. (Vid behov) Signera filer om detta krävs enligt inställning.
  4. Ta bort fil vid behov – tänk på att kommunicera detta med föreningen.

5. Validera närvarodata

  1. Gå till funktionen Validering mot kommunregler.
  2. Markera de importerade filer som ska valideras.
  3. Klicka på Validera.
  4. Efter validering visas datum och status i listan.
  5. Redan validerade filer kan inte valideras igen utan hjälp från Explizit (via Supportcenter).

Tips! Om ni har många filer som ska valideras, rekommenderas att ta kanske 10 stycken i taget.

6. Visa och uppdatera valideringsresultat

  1. Gå till fliken Valideringsresultat.
  2. Granska:
    • Antal godkända gruppaktiviteter

    • Antal godkända deltagare och ledare

    • Eventuella underkännanden enligt regelverk

  3. Klicka på Uppdatera Aktivitetsstatistik.
  4. Kontrollera att rätt period är vald (anges i Inställningar → Ekonomi).
  5. (Valfritt) Markera att tidigare inmatade värden ska skrivas över.
  6. Datum för senaste uppdatering visas efter genomfört steg.

7. Ta fram rapporter

  1. Gå till funktionen Rapporter.
  2. Välj önskad rapporttyp:
    • Detaljerad unika deltagare – individnivå med godkända/ej godkända tillfällen

    • Summering unika deltagare – per förening

    • Summering deltagare och gruppaktiviteter – totalt per förening

  3. Använd filtreringsmöjligheter: period, år, verksamhet, ålder och förening.
warning Warning.