Tjänste-/Minnesanteckning - Skapa och hantera anteckningar
Uppdaterad
Tjänste-/Minnesanteckningar används för att dokumentera händelser eller övrig information kopplad till en akt. Funktionaliteten omfattar att skapa, söka, ändra, makulera och skriva ut anteckningar.
Innehåll
- Sök tjänste-/minnesanteckningar
1.1 Sökresultat i listan - Öppna tjänste-/minnesanteckning
- Skapa tjänsteanteckning
- Makulera tjänsteanteckning
- Skapa minnesanteckning
- Ta bort minnesanteckning
- Utskrifter
7.1 Utskrifter från Sök Tjänsteanteckning
7.2 Utskrifter från enskild Tjänste-/Minnesanteckning
1. Sök tjänste-/minnesanteckningar
Öppna akten och klicka på fliken Tjänste-/Minnesanteckning. Här visas anteckningar kopplade till akten.
- Ange sökkriterier i sökfältet och klicka på Sök.
- Bocka i rutan Visa även makulerade tjänsteanteckningar för att inkludera makulerade tjänsteanteckningar i sökningen.
- Klicka på Rensa för att rensa sökurvalet.
1.1 Sökresultat i listan
- Klicka på kolumnrubriker för att sortera i stigande och fallande ordning.
- Rader med + tecken har en eller flera bifogade filer, klicka på + för att se filerna.
- Blå markering = Utkast.
- Under Välj rapport går en rapport att skriva ut i PDF eller Excel på det urval som sökts fram.
2. Öppna tjänste-/minnesanteckning
- Sök fram den tjänste-/minnesanteckning du vill öppna och dubbelklicka på raden för att öppna den.
- Klicka Nästa eller Föregående för att gå mellan de tjänste-/minnesanteckning du sökt fram i urvalet.
3. Skapa tjänsteanteckning
- Klicka på Skapa+
- Fyll i de obligatoriska uppgifterna och eventuella andra uppgifter.
- Typ av tjänsteanteckning hämtas från ett bakgrundsregister och minst en typ av tjänsteanteckning behöver finnas i registret för att tjänsteanteckning ska kunna skapas (Inställningar>Register>Typ av tjänsteanteckning).
- Dokument kan bifogas via drag-och-släpp eller knappen Bifoga dokument.
- Välj sedan om du vill Spara som utkast/Spara som utkast och stäng eller Spara/Spara och stäng.
- Om en tjänsteanteckning sparas som utkast får utkastet diarienummer 0.
4. Makulera tjänsteanteckning
- Söka fram och öppna aktuell tjänsteanteckning.
- Klicka på Makulera.
- Permanent borttag kan endast göras av rollen Systemadmin.
- Ange en orsak till makuleringen och klicka Fortsätt.
- Tjänsteanteckning syns inte länger i listan, men kan sökas fram genom att bocka i Visa även makulerade tjänsteanteckningar.
5. Skapa minnesanteckning
- Klicka på Skapa+
- Bocka i fältet Minnesanteckning
- Fyll i de obligatoriska uppgifterna och eventuella andra uppgifter.
- Typ av minnesanteckning hämtas från ett bakgrundsregister (Inställningar>Register>Typ av tjänsteanteckning).
- Klicka på Spara eller Spara och stäng.
6. Ta bort minnesanteckning
- Öppna aktuell minnesanteckning.
- Klicka på Borttag.
- Ange orsak och klicka Fortsätt.
- Minnesanteckningen försvinner från listan.
7. Utskrifter
7.1 Utskrifter från Sök Tjänsteanteckning
- Sökresultat Tjänsteanteckning (Innehåller både tjänste- och minnesanteckningar)
8.2 Utskrifter från enskild Tjänste-/Minnesanteckning
- Tjänsteanteckning
- Minnesanteckning