Pinea

Tjänste-/Minnesanteckning - Skapa och hantera anteckningar

Uppdaterad

Tjänste-/Minnesanteckningar används för att dokumentera händelser eller övrig information kopplad till en akt. Funktionaliteten omfattar att skapa, söka, ändra, makulera och skriva ut anteckningar.

Innehåll

  1. Sök tjänste-/minnesanteckningar
    1.1 Sökresultat i listan
  2. Öppna tjänste-/minnesanteckning
  3. Skapa tjänsteanteckning
  4. Makulera tjänsteanteckning
  5. Skapa minnesanteckning
  6. Ta bort minnesanteckning
  7. Utskrifter
    7.1 Utskrifter från Sök Tjänsteanteckning
    7.2 Utskrifter från enskild Tjänste-/Minnesanteckning

1. Sök tjänste-/minnesanteckningar

Öppna akten och klicka på fliken Tjänste-/Minnesanteckning. Här visas anteckningar kopplade till akten.

  • Ange sökkriterier i sökfältet och klicka på Sök.
  • Bocka i rutan Visa även makulerade tjänsteanteckningar för att inkludera makulerade tjänsteanteckningar i sökningen.
  • Klicka på Rensa för att rensa sökurvalet.

1.1 Sökresultat i listan

  • Klicka på kolumnrubriker för att sortera i stigande och fallande ordning.
  • Rader med + tecken har en eller flera bifogade filer, klicka på + för att se filerna.
  • Blå markering = Utkast.
  • Under Välj rapport går en rapport att skriva ut i PDF eller Excel på det urval som sökts fram.

2. Öppna tjänste-/minnesanteckning

  • Sök fram den tjänste-/minnesanteckning du vill öppna och dubbelklicka på raden för att öppna den.
  • Klicka Nästa eller Föregående för att gå mellan de tjänste-/minnesanteckning du sökt fram i urvalet. 

3. Skapa tjänsteanteckning

  1. Klicka på Skapa+
  2. Fyll i de obligatoriska uppgifterna och eventuella andra uppgifter. 
  3. Typ av tjänsteanteckning hämtas från ett bakgrundsregister och minst en typ av tjänsteanteckning behöver finnas i registret för att tjänsteanteckning ska kunna skapas (Inställningar>Register>Typ av tjänsteanteckning).
  4. Dokument kan bifogas via drag-och-släpp eller knappen Bifoga dokument
  5. Välj sedan om du vill Spara som utkast/Spara som utkast och stäng eller Spara/Spara och stäng.
  6. Om en tjänsteanteckning sparas som utkast får utkastet diarienummer 0.

4. Makulera tjänsteanteckning

  • Söka fram och öppna aktuell tjänsteanteckning.
  • Klicka på Makulera.
  • Permanent borttag kan endast göras av rollen Systemadmin.
  • Ange en orsak till makuleringen och klicka Fortsätt.
  • Tjänsteanteckning syns inte länger i listan, men kan sökas fram genom att bocka i Visa även makulerade tjänsteanteckningar.

5. Skapa minnesanteckning

  1. Klicka på Skapa+
  2. Bocka i fältet Minnesanteckning
  3. Fyll i de obligatoriska uppgifterna och eventuella andra uppgifter. 
  4. Typ av minnesanteckning hämtas från ett bakgrundsregister (Inställningar>Register>Typ av tjänsteanteckning).
  5. Klicka på Spara eller Spara och stäng.

6. Ta bort minnesanteckning

  • Öppna aktuell minnesanteckning.
  • Klicka på Borttag.
  • Ange orsak och klicka Fortsätt.
  • Minnesanteckningen försvinner från listan.

7. Utskrifter

7.1 Utskrifter från Sök Tjänsteanteckning

  • Sökresultat Tjänsteanteckning (Innehåller både tjänste- och minnesanteckningar)

8.2 Utskrifter från enskild Tjänste-/Minnesanteckning

  • Tjänsteanteckning 
  • Minnesanteckning
warning Warning.