Uttagsmedgivande - Så registrerar du ett uttagsmedgivande
Uppdaterad
Denna del av handledningen visar hur du söker, skapar, makulerar och skriver ut uttagsmedgivanden kopplade till en akt. För att kunna skapa uttagsmedgivanden behöver det finnas minst ett registrerat bankkonto.
Innehåll
- Sök uttagsmedgivande
- Skapa uttagsmedgivande
- Makulera uttagsmedgivande
- Utskrifter
1. Sök uttagsmedgivande
- Öppna akten och klicka på fliken Uttagsmedgivande. Här visas de uttagsmedgivanden som har skapats för akten.
- Under Sök uttagsmedgivande kan du skapa nya uttagsmedgivanden.
- Ange sökkriterier i sökfälten och klicka på Sök.
- Bocka i rutan Visa makulerade för att visa makulerade uttagsmedgivanden.
- Klicka på Rensa för att rensa sökurvalet.
2. Skapa uttagsmedgivande
- Klicka på Skapa+.
- Välj Ställföreträdare och Kontonummer.
- Ändamål och Bankinformation är fritextfält.
Du kan välja texter från bakgrundsregister:
Inställningar > Register > Bankinformationstexter samt Ändamålstexter.
- Fyll i övriga uppgifter i uttagsmedgivandet och klicka på Spara eller Spara och stäng.
- Det är möjligt att bifoga dokument och koppla Word- och HTML-mallar till uttagsmedgivandet.
- Du kan skriva ut uttagsmedgivandet via alternativen Visa utkast eller Skapa utskrift.
- Klicka på Avbryt för att återgå till Sök uttagsmedgivande.
3. Makulera uttagsmedgivande
- Öppna aktuellt uttagsmedgivande.
- Klicka på Makulera.
- Ange en makuleringsorsak och klicka på Fortsätt.
- Uttagsmedgivandet visas inte längre i listan men kan sökas fram genom att bocka i Visa makulerade.
4. Utskrifter
- Under Sök uttagsmedgivande kan du skriva ut rapporten Uttag transaktioner.
- Från varje enskilt uttagsmedgivande kan du skriva ut utkast eller en skarp utskrift.
- Återutskrift kan göras av rollen Systemadmin och genererar inte en ny dagboksrad.