Pinea

Administrativa förberedelser för passageintegration

Uppdaterad

Följande avsnitt beskriver administrativa förutsättningar och inställningar som krävs för att förbereda  Interbook för en koppling/integration mot ert passagesystem.

1. Inställningar

  1. Via huvudmenyn. Gå till Inställningar -> Inställningar -> Passagesystem.
  2. Markera det passagesystem integrationen avser (Assa ARX, Aptus, RCO etc).
  3. Markera Är valbar.
  4. Ange Längd på kortnummer (tag id:n) på de taggar ni nyttjar (kan lämnas tom vid osäkerhet). 
  5. Ange PIN-kods längd (normalt 4).
  6. Ange Första och Högsta pinkodsnummer till 0001 och 9999 (används för att autogenerera pinkoder).
  7. Ange följande siffra i fältet Externa IDn (om ni har annat system än de som nämns i nedan lista, eller om ni har flera passageinstallationer från samma leverantör, kontakta vår support för mer info) 
    1. Assa Arx = 1
    2. Aptus = 2
    3. RCO-2 = 3 
  8. Tryck Spara.

1.1 Assa ARX

Om det är Assa ARX ni avser integrera mot gäller även följande (om det planeras att tillåta passage med endast pinkod)

  1. Via huvudmenyn. Gå till Register -> Inpassering
  2. Välj fliken Lästekniker
  3. Tryck på knappen SKAPA+
  4. Skriv Manual PIN
  5. Välj Spara
  6. Via huvudmenyn. Gå till Inställningar -> Inställningar -> Passagesystem -> Assa ARX
  7. Tryck på knappen SKAPA+
  8. Klicka i Lästeknik är obligatoriskt 
  9. Välj åtkomsttyp Assa ARX Pinkod
  10. Välj Passerkortsleverantör för pinkod ->Manual PIN

2. Koppling mot Anläggningar och bokningsobjekt

  • Via huvudmenyn. Gå till Anläggning
  • För att koppla en anläggning till aktuellt passagesystem finns inställningar dels på Anläggningsnivå, dels på Objektsnivå.
  • Oavsett passageleverantör krävs att fältet Externt id är ifyllt på alla objekt som ska kopplas mot passagesystemet. Det enda kravet för dessa id:n är att de är unika per objektsnivå inom respektive anläggning. Om ni sedan tidigare inte angivit Externa id kan Explizit hjälpa er att automatiskt generera dessa id:n för alla objekt direkt via databasen.

2.1 Inställningar på anläggning och objektsnivå

Även om man inte ska kunna boka direkt på anläggningsnivå kan det vara fördelaktigt att ange alla passageinställningar redan här eftersom man vid sparande kan välja att ärva samtliga inställningar ner till underliggande objekt. 

  1. Välj Passagesystem (dropdown lista, här bör det system som aktiverats nu visas)
  2. Inställningen Lästeknik behöver endast väljas om man nyttjar så kallade "kombitaggar" eller "multitaggar" - d.v.s. taggar med stöd för flera lästekniker och där man har olika lästekniker ute på sina anläggningar. Är du osäker på ovan kan denna inställning lämnas tom tills vidare.
  3. Ange Åtkomst innan (och efter) bokning (i minuter). Dessa inställningar styr hur långt innan och efter en bokning en kund ska komma in med sin passagemedia på aktuell anläggning. Denna inställning finns endast på Anläggningsnivå men gäller även bokningar på underliggande objekt.
  4. Inställningen Behörighet passage avser främst kunder som önskar återanvända befintliga behörighetsgrupper i sitt passagesystem. Detta fält används då för att ange det exakta namnet på den behörighetsgrupp inne i passagesystemet som bokningar på anläggningen/objektet ska tilldelas. Detta fält behöver oftast sättas i samspel med lås-tekniker eller annan medarbetare med goda kunskaper i just ert passagesystem. Notera att denna inställning inte ärvs nedåt till underliggande objekt då den i regel skiljer sig mellan olika bokningsobjekt.
  5. Intill Välj passagesystemskonfiguration välj Lägg till >
    1. Här lägger man till de typer av passagemedier som ska fungera på anläggningen. Dessa är:
      1. Kort/tag
      2. Kort/tag med pinkod
      3. Pinkod (eller Assa ARX Pinkod)
    2. Är man osäker på vilka typer av media som ska fungera var kan man här lägga till alla 3 tills vidare. Det är också vanligt att man vill tillåta alla typer av passagemedier.
  6. Välj Spara.
    1. Du kommer nu få en fråga om dina inställningar ska gälla även på underliggande objekt. Klicka i Passagesystem och välj JA om ni önskar detta.
  7. Samtliga av ovan inställningar (utom Åtkomst innan och efter) går även att ange separat på enskilda underobjekt. Har man valt att ärva inställningarna är det endast Behörighet passage som måste anges på respektive underobjekt.

2.1.2 Passagesystemskonfiguration per bokningstyp

  • Denna inställning finns på objektsnivå och möjliggör alternativa regler baserat på bokningstyper. Detta innebär att man kan ha olika åtkomstregler (insläpp före och efter) beroende på bokningstyp (match, arrangemang, etc). Det går även tilldela enskilda bokningstyper helt egna behörighetsgrupper i ert passagesystem (t.ex. att fler dörrar ska öppnas vid arrangemangsboknignar). Notera: denna inställningen kan anses vara lite mer djupgående och är inget krav för att komma igång med integrationen. Även dessa kan därför lämnas tomma inledningsvis.  

3. Passagemedia (taggar, kort och pinkoder)

  • För att koppling till passagesystem via Interbook ska fungera måste även taggar, pinkoder (i vissa fall även nycklar och kort) läggas till i ett register som heter Inpassering.
  1. Via huvudmenyn. Gå till Register -> Inpassering
  2. Tryck på knappen SKAPA+
  3. Välj/Sök efter den kund som du vill skapa en tag (eller pinkod) för. Notera: vid ny uppstart av Interbook kan det vara fördelaktigt att ha en eller flera "test-kunder" som man här kan tilldela nya taggar. Detta underlättar och kan påskynda testning av kopplingen. Dessa taggars id:n behöver inte vara "riktiga" taggar.

3.1 Skapa media för inpassering

  1. Välj ert Passagesystem.
  2. Välj Åtkomstyp.
  3. Ange Kortnummer (tagnummer).
  4. Inställningen Lästeknik och Flera lästekniker behöver endast väljas om man nyttjar så kallade "kombitaggar" eller "multitaggar" - d.v.s. taggar med stöd för flera lästekniker och där man har olika lästekniker ute på sina anläggningar. Är du osäker på ovan kan denna inställning lämnas tom tills vidare. Kontakta vår support för mer vägledning.
  5. Generera en Pinkod (vid åtkomsttyp kort/tag med pinkod).
  6. Fyll i Kortinnehavare för och efternamn.
  7. Välj Spara.

Övriga inställningar för en tag (passagemedia), exempelvis koppling av tag till flera kunder, kvittens och återlämninsdatum, spärra tag m.fl. är inte tvingande för att komma vidare med kopplingen. Vid frågor kring dessa går det bra att kontakta vår support.

Tips!
Ni kan även skapa och administrera en kunds taggar direkt via Kunder från huvudmenyn. Välj då aktuell kund sedan menyvalet Inpassering.

warning Warning.