Hur fungerar bokningsstatistik i Interbook?
Uppdaterad
Så här fungerar statistikgenerering för bokningar i Interbook
Den här instruktionen beskriver hur du som administratör hanterar inställningarna för statistikgenerering i Interbook. Det gäller statistik kopplad till bokningar – inte bidrag. Du får även vägledning för felsökning, manuella körningar och rekommenderade åtgärder vid större utdrag.
1. Översikt över statistikgenerering
- Statistik kopplad till bokningar måste genereras för att fylla i statistiktabellerna.
- Statistik kopplad till bidrag genereras automatiskt i databasen.
- Syftet med funktionen är att schemalägga generering utan att du manuellt behöver starta körningen.
- Du hittar funktionen under: Inställningar → Inställningar → Statistikgenerering.
En blå hjälptext visas i toppen av sidan som förklarar funktionens delar.
2. Inställningar för startdatum
- Startdatumet bör motsvara första bokningsdatum i systemet (t.ex. 2018-01-01 om migrering gjordes från det datumet).
- Funktionen Återskapa all statistik från början:
- Används vid första genereringen eller om avvikelser upptäckts.
- Bör normalt inte vara ikryssad.
- Kan användas om vi på Pinea meddelar att statistiktabellerna uppdaterats.
3. Ange tidsintervall för uppdatering
- I fältet för antal månader bakåt och framåt anger du tidsperioden som ska tömmas och fyllas på.
- Vanligt exempel: 3 månader bakåt och 3 månader framåt.
- Tidigare historik finns kvar – endast vald period uppdateras.
- Dessa inställningar styr vilket data som ersätts vid körningen.
4. Välj periodicitet och tidpunkt för körning
- Välj vecko- eller månadsvis körning.
- Ställ in dag och klockslag för körningen.
- Du kan även exkludera vissa anläggningsgrupper från statistiken:
- Exempel: båtplatser där bokningsmönstret är olämpligt för statistik.
- Använd inte om du bara har en anläggningsgrupp.
5. Kontrollera senast körda statistik
- Längst ned på sidan visas:
- Datum för senaste körning.
- Datum för nästa planerade körning.
- Om nästa körning saknar datum kan något ha gått fel.
- Timeout-värden visas – dessa kan inte ändras av administratör. Kontakta support om körningarna fallerar på grund av timeout.
6. Felsökning och manuell återskapning
- Du får ett meddelande i systemet om något gått fel vid senaste körning.
- Detta visas när du loggar in.
- Du kan när som helst göra en ny körning manuellt:
- Ändra inställningar, spara och kör.
- Datat uppdateras enligt nya urvalet.
- Vid behov: För större statistikuttag eller vid misstänkta fel:
- Välj nytt startdatum.
- Kryssa i Återskapa all statistik från början.
- Spara och låt körningen gå.
- Återställ startdatum till ursprungligt värde efteråt.
Notera: När man gör statistik-uttag för bokning kan man vara beroende av att det finns öppettider registrerade för den period man tar ut statistik. Kontrollera att detta finns, då det alltså kan vara en felkälla i det data ni får ut.
7. Vid behov av support
- Om du får felmeddelanden som du inte kan åtgärda själv:
- Kontakta supporten via Supportcenter i Interbook.
- Bifoga en så detaljerad felbeskrivning som möjligt.