Befolkningsregister - Navet (Pinea)
Vi på Pinea har utökat vår integration mot befolkningsregister och kan nu erbjuda en ny direktkoppling till Navet. Genom denna funktion kan de allra senaste adressuppgifterna, inkl sekretessmarkering och skyddad folkbokföring, hämtas automatiskt från Skatteverkets befolkningsregister.
Är ni intresserade av att aktivera tjänsten? Kontakta vår support för mer information och offert.
------
Så kommer ni igång
För er som redan har avtalat med Pinea om tjänsten följer här en steg-för-steg-beskrivning för att komma igång.
1. Tillgång till Navet
Kommunen fyller i Beställningsblankett Navet och skickar den till Skatteverket. Pinea har en för-ifylld blankett som ni får av oss. Ni som kommun behöver bara fylla i sida 1 och skicka in.
När Skatteverket har handlagt beställningen får ni ett mejl med ett beställningsnummer.
För att kopplingen ska kunna sättas upp behöver Pinea få tillgång till detta nummer samt organisationsnummer (från ExpiSoft cert).
2. Serverlegitimation / Organisationslegitimation / Certifikat från Expisoft
Beställs via https://eid.expisoft.se/.
💡 Tips:
Samma certifikat kan användas av flera inom kommunen. Eftersom det är en fast kostnad kan det finnas fördelar med att återanvända ett befintligt certifikat.
Certifikatet har normalt en giltighetstid på två år. Skapa därför en påminnelse om att förnya det i god tid innan det löper ut. Annars riskerar ni att tappa åtkomst till tjänsterna som är kopplade till certifikatet.
📌 Överlämning / installation av certifikat:
För kunder i molndrift (SaaS) lämnas certifikatet över till Pinea via vår SFTP, oavsett var driften av Wärna hanteras.
För OnPrem-kunder som kör mot Navet ska certifikatet istället installeras i den egna OnPrem-miljön, på Wärna-applikationsservern. Då behöver certifikatet inte skickas till Pinea, eftersom vi läser ut certifikatet direkt från den request som kommer från er Wärna-installation.
OBS! Tänk på att certifikatet måste installeras så att nyckeln har tillåtelse att exporteras - annars kommer inte anropet från Pineas centrala tjänst att accepteras av Navet.
3. Pinea aktiverar licensen
När kommunen har fått klart med avtal och certifikat ser vi till att er licens aktiveras.
Vi hjälper er också att konfigurera hur befolkningstjänsten ska användas i Wärna.